وبلاگ سفید
اندوه من انبوه تر از دامن الوند بشکوه تراز کوه دماوند غرورم
نویسنده: جان کوچولو - یکشنبه ٥ تیر ۱۳٩٠

در واقع هیچ کدام از حرفایی را که بعد از دیدن فیلم شاه کلید برای نوشتن آماده کرده بودم، در پست قبل ننوشتم و در حین نوشتن ناخودآگاه به موضوع دیگری رسیدم. برای همین قصد کردم که در این پست حرفهای اصلی ام را بزنم اما متاسفانه هم رشته ی کلام از دستم رفته است و هم علاقمندی دوستان در نظراتی که دادند باعث شد این بار هم حرفم را تا فرصتی بعد نگاه دارم و به موضوعی که بیشتر مورد علاقه دوستان بود بپردازم و در مورد وجود و عدم مسائل ماورایی به صورت فهرست وار و مختصر اشاراتی داشته باشم.

1-      علم تجربی: به صورت کلی هر آنچه امروزه از آن به عنوان علم یاد می شود در حوزه ی علوم تجربی قرار می گیرد. یعنی علم حاصل تجربه ی بشر است. این مقدمه را به این جهت عرض کردم که وقتی صحبت از علوم تجربی  می شود با شاخه ی تجربی، ریاضی، فنی یا ... اشتباه گرفته نشود. در گذشته های دور که اولین دانشمندان و کسانی که دانش و علم را به جای خرافه و جهالت به عنوان مسیر زندگی خود و بشر آینده انتخاب کرده بودند، علوم را به شاخه های گوناگون مانند طب، ریاضیات، نجوم و... دسته بندی کرده بودند که همه ی این علوم حاصل تلاش، مطالعه و مشاهده و در واقع تجربه بوده است که این تجربیات دست به دست به نسل های بعد و در کتب منتقل می شده است. همه ی این علوم به طور مختصر علوم تجربی یا طبیعیات خوانده می شدند.

2-      ریشه ی ماوراءالطبیعه: همه ی علوم در طبیعیات خلاصه نمی شدند و این فقط فصل اول از کتاب های قدیمی علوم بوده است و در فصل های بعد در مورد علومی که از جنبه هویت با علوم طبیعی متفاوت بوده اند صحبت می شده است. بنابراین کتابهای علم دارای این دو فصل بوده اند: 1- طبیعیات 2- ما بعد الطبیعه. که مابعد الطبیعه در لغت یعنی آنچه بعد از طبیعیات آمده است. دلیل این نامگذاری این بوده است که در اولین دسته بندی علوم بلافاصله بعد از علوم تجربی (الطبیعه) به علومی که در این دسته نبوده اند اشاره شده است که احتمالاً اسم خاصی برای این دسته علوم در نظر نداشته اند و بنابراین علوم را این چنین دسته بندی کرده اند: علوم تجربی، و آنچه بعد از آن آمده است که با گذشت زمان از "بعد از طبیعیات" به "علوم ماورای طبیعت" به اشتباه تغییر نام داده است.

بنابراین ماورای طبیعت به عنوان آنچه که اغلب مردم فکر می کنند و به معنای علومی که ما فوق و ماواری جهان طبیعت است ترجمه ی غلط و رایج شده از از مابعد الطبیعه به نظر می آید.

3-      علوم ماورا و جهل: بنابراین بنا به شواهد در جهان علومی غیر از آنچه امروزه با عنوان علوم تجربی شناخته می شود وجود دارد و از قدیم الایام نیز جز دسته بندی بوده علوم بوده اند. اینکه نام خاصی برای آن قرار نداده بودند شاید به جهت شناخت کمتر نسبت به این علوم بوده است و فقط آنها را با نامی شبیه "علومی به غیر ازعلوم تجربی" و مانند آن نام گذاری کرده اند. و امروزه در جهان اتفاقات زیادی رخ می دهد یا داده است که آثار انکارناپذیر آن هنوز قابل مشاهده است. مثال هایی مانند عجایب جهان در ساخت و سازهای قدیم، داستان های عجیب غریبی که خیلی اوقات در سانسور ارباب رسانه ها گم می شوند و مشکلات علوم ژنتیک در شبیه سازی های موجودات زنده و ... ولی آنچه به نظر من باید در این باره به آن اعتقاد داشت این است که آنچه در گذشته و حتی حال به عنوان علم به آن اشاره شده است را به دیده ی جهل ننگریم. هر جا ترسی از چیزی ناشناخته داشتیم یا چیزی را نشناختیم زود آن را علوم غریبه و جادو و جن و  روح نچسبانیم. چرا که به نظر من مقام خرافه و علم بسیار از هم دور است. یکی خرافه است و ریشه در ندانستن دارد ودیگری علم: قانونمند و منسجم. تنها کمی غریب. لذا به همین جهت آن ها را علوم غریبه می خوانند.

4-      دین و غریبیات: برخوردی که دین راستین و اسلام بدون تحریف با مسائل غیرطبیعی داشته است بسیار جالب است. اسلام در قرآن جن را به عنوان موجودی از مخلوقات خداوند که جنسش با جنس انسان متفاوت است معرفی کرده است. قرآنی که در بیشتر زمینه ها پر است از داستان ها و وقایع، در مورد جن به جای داستان پردازی که مسلماً برای انسان جذاب تر است (جذابیتش را در محبوبیت داستان های هری پاتر ببینید) و یا انکار کلی، از آن به عنوان مخلوقی از جنس دیگر یاد کرده است. نه جای ترس دارد و نه اصولاً در جهان و طبیعت ما دخالت دارند که بخواهیم فکر و ذهن خود را دائماً با آنها درگیر کنیم. هستند ولی نیستند. یعنی همین که بدانیم چیزهای دیگری در عالم هست که مسلماً دخالت زیادی در زندگی ما ندارند کافیست. هم چنین در مورد روح طبق نص دقیق قرآن آمده است: "قل الروح من امر ربی" یعنی: "روح از مسائل خداوندی است" و علم بشر در مورد آن محدود است. به زبان بهتر: " روح هم چیز عجیب غریبی نیست، داستان و خرافات و وقایع مشتری جذب کن در روزنامه های زرد را هم جدی نگیرید. فقط بدانید که هست و امری مربوط به خداوند است و از حیطه ی علوم محاسباتی بشر خارج است و قواعد و ملزومات خودش را دارد."

بیش از این صحبت را طولانی نمیکنم. منتظر نظرات تکمیلی دوستان در تایید یا رد هر قسمت از مطالب هستم.

جان کوچولو
سلام. به وبلاگ سفید خوش آمدید. هر چه گفتیم جز حکایت دوست، در همه عمر از آن پریشانیم. و اکنون منم و یک عمر پشیمانی....
کدهای اضافی کاربر :


Google PageRank Checker